Diari Raya Saya.

Raya keempat baru saya berjaya apdet kan diari hari raya saya. Oh terima kasihlah Encik Hepipipel kerna sanggup menyumbangkan satu entri dalam blog saya. Saya acah-acah saja suruh apdetkan, rupanya apdet betul. Bagus. Ini mithali namanya. Anak murid gini lah yang kita mahukan dalam dunia pendidikan. Bukan yang bila disuruh asyik bagi alasan,’Saya lupalah, ticer’. Aku cubit karang. Haha.

Baiklah. Kita mulakan dengan hari raya pertama.

Saya bangun pagi awal lah macam biasa. Mandi pakai baju baru makan ketupat rendang daging ayam goreng kuah kacang kuah lodeh ditemani dengan air teh susu. Air feveret seisi keluarga tu. Tak lama kemudian semua bersiap-siap lah nak ziarah pusara ayahanda. Saya semangat nak ziarah ni sebab lama dah tak ziarah. Time siap-siap tu saya rasa dah gatal-gatal kat leher tapi saya ingat biasa je la kan. Saya pon ke kubur lah bersama keluarga. Tiba je di pusara ayahanda, saya mula sesak nafas. Badan makin gatal. Whizzing makin kuat. Ah, sah ni. Semput sudah. Saya kuatkan, tabahkan diri tunggu mama dan adik beradik yang lain selesai baca Yassin baru saya mengadu. ‘Mama, Alin rasa Alin allergic attack’. Adik beradik lain bermuka concern pada mulanya, tapi lepas tu gelak. Ooo kelakar kot tengok orang kene allergic attack. Straight dari pusara terus ke klinik. Nasib doktor udah sampai. Tunggu sekejap. Oh saya patient kedua pada hari raya pertama. Nak gelak pon ada. Doktor asyik kata kesian, kesian. Haha. Katanya mungkin allergic pada baju baru. Ini memang nak kene gelak. Selama ni pakai baju baru tak basuh tak allergic pon.

Pulang dari klinik terus kemas-kemas lantas bermaaf-maafan. Kutip duit raya. Tahun ni last lah saya dapat, unless ada yang concern sebab saya anak yatim maka masih layak menerima duit raya walaupun dah bekerja. Haha. Alhamdulillah. Ada la rejeki sikit tahun ni adela dapat extra. Bak kata Encik Hepipipel dalam entrinya, boleh la nak bayar bil household sebulan. Haha. Boleh, boleh. Kendian, adalah sesi bergambar sikit. Mekap pon saya tak pakai. Haha. Takut allergic pada mekap pulak. Meh kita gelak lagi. Selesai semuanya, beraya pulak di rumah Aunty Kiah. Meghiah sungguh ada kanak-kanak berempat tu. Aunty Kiah masak nasi minyak. Peewit. Ada lauk udang besau-besau. Tapi saya takut nak makan. Takut allergic. Asyik takut allergic je. Mungkin patut tukar tajuk entri ni jadik Allergic di Pagi Raya.

Selesai beraya di rumah Aunty Kiah, saya seisi keluarga bergerak pulak ke Muo. Lepas 6 jam, sampailah saya kat Parit Pinang Seribu tu. Meghiah. Neneknya masak lagi ketupat. Makcik dan pakcik kata saya dah kurus. Pewitt. Katanya mungkin sebab saya pakai baju kurung Pahang dari kain polos. Tak kesahlah. Saya suka tu. Haha. Sembang-sembang bergelak ketawa, makan laksa, kene gelak lagi sebab kene allergic di pagi raya. Concious jadiknya saya pada makanan. Haha. Tapi masih berselera. Makan ubat lagi seusai kene gelak. Lepas tu tido. Kroh.

Ok, diari masuk kepada hari raya kedua.

Saya bangun lewat sikit dek kesan ubat. Bangun-bangun bersiap pulak nak beraya di kampung ayahanda kat Parit Awang, Yong Peng nun. Hari ini saya berbaju kurung Pahang lagi. Tapi hanya kainnya yang kuning oren polos, tapi bajunya corak-corak. Mak cik saya kata saya nampak besar semula. Haha. Ahhh, ini ilusi corak kain semata-mata ni. Seusai minum teh susu secawan, bergerak lah kami sekeluarga. Kedek-kedek sejam kendiannye sampai. Auw. Ramai sudah di kampung ayahanda. Haha. Macam tak biasa. Tiap-tiap tahun kan memang ramai gitu. Elok sampai, makanan tengah hari udah terhidang. Lauknya spesel sikit sampai kami sekeluarga jadi vegetarian. Ikan keli masak sambal, siput sedut dengan batang keladi, gulai nangka, kerabu mangga dan pecal. Si Sarep dah buat signal nak ke Mekdi lepas makan. Haha. Tapi saya makan bertambah. Walaupun concious takut allergic lagi. Ye lah kan. Sedap kuah gulai nangka tu. Makan dengan kerabu.

Seperti tiap kali raya, saya hanya duduk bersama adik-beradik sendiri dan sepupu dari keluarga Pak Ngah saya. Perbualan kami tiap-tiap tahun sama. Anak siapa yang ini, anak siapa yang itu. Mana budak yang suka senyum tu, apa ke namanya. Tiap-tiap tahun sama. Tak lari. Haha. Oh tahun ni rasanya ada orang baru. Ringan sudah mulutnya nak bertanya sambil memperli, ‘Mana oghang ghumah kamu?’ Nasiblah, tak ditanya. Tapi baiklah pulak Mama Fuziah concern tanya sapa nama dari mana. Kami sume dah tak kose. Sapa suruh kawen tak kabo. Padan muka.

Dah dah, jangan emosi. Malamnya pula ada makan-makan kat rumah moyangnya. Haha. Tapi kalau maghrib tu kita dah tido kesan dek ubat bangun pulak time semua dah pegi haha takkan nak suruh orang tunggu. Mandi makan lebihan nasi beriyani kendian tengok I’m Not Single kat Astro Ria nun. Habis ceghite, gayut sat kat telepon sama Encik Hepipipel. Pantang nampak orang dekat telepon, ade je yang nak kaco. Saja duduk depan lah, saje sengeh-sengeh la haha yang datang bagi kish kat pipi pon ada. Mwa sama neneknya.

Ok, meh kita masuk raya ketiga.

Raya ketiga di rumah sahaja bermalas-malasan tolong masak di dapur. Sambil-sambil tu makan megi kari dengan telur. Haha. Tergolek-golek dalam bilik kendian tertido. Tido sahaja di hari raya. Haha. Ala, apa susahnya. Alasannya ada. Ubat. Ubat tu doktor bagi suruh makan so that boleh rehat. Haha. Petang-petang lepas makan, keluar ke bando. Saje nak berbelanje sikit. Tanya atoknye nak apa-apa ke. Atoknye jawab nak pizza. Amboi. Pandai sudah haha. Carik juga apam balik, rejeki takde sudah petang habis dijual. Apam balik Muo ni memang femes. Ada jugak jual di pasar-pasar malam. Tapi tak sama dengan apam balik kat bando Muo ni.

Sikit pulak diari raya ketiga ni. Takpe, kita proceed ke raya keempat.

Takde ape pon ceghite raya keempat ni. Bangun pagi siap-siap nak balik ke KL. Haha. Sebelum balik amiklah gambo sikit dengan atok dan neneknye. Kendian zas. Ziarah moyangnya sat. Zas kembali. Singgah Mahkota Parade kat Melaka tu makan Nandos untuk makan tengah hari. Oh Nandos ada buat offer ya. Tiap-tiap hari Khamis kalau kita order quarter chicken sama dua sidelines tu boleh dapat lagi satu set percuma ya. Bagus sudah ni. Mari kita serbu Nandos tiap-tiap hari Khamis jom. Haha. Lepas makan Nandos teruskan zas sampailah kat Bukit Jalil ni ha. Sekarang ni ada pulak cerita Sundal Bolong kat Channel Syawal si Jaja ni subscribe. Tak tengok pon ha sebok apdet blog. Haha.

Dah, habis sudah ceghite empat hari raya. Esok hari raya kelima. Balik IPBA dah. Keje tak siap lagi. Blergh. Dah la kuih raya lupa nak bungkus nak bagi kawan-kawan merase. Benci betol. Chis.

Nah, ni gambar pada raya pertama. Satu je cukup. Semua gadish ada dalam gambar, yang bukan gadish je takde. Azhar, Sarep, Abang Azrie, Uncle Tamjis semua tolong amik gambar hahaha.

Haha. Malam ni Arsie main lagi. Reminder kepada diri sendiri, kalau Arsie menang ke kalah ke seri ke jangan cakap ape-ape. Diam-diam saja sudah. Haha.

Dah, dah. Panjang bebeno dah ni. Babai ya. Baiii. Daaa.

4 Thoughts.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *